2024-ben a Best Print Hungary díjakat október 24.-én a Dobogókőn megtartott Őszi Menedzserkonferencia program keretében vehették át a legjobb nyomdák vezetői.
Szabó József, a zsűri elnöke idén is megosztotta a hallgatósággal a tapasztalatokat. Az igen-szigorú szakmai zsűri tagjai: Szabó József elnök, Jakubász Péter, Hegyi-Kovács Tímea, Muzsik István, Prokai Piroska, Remete Kornél és Varga Buda voltak.
A Best Print Hungary 2024. versenyre 25 cég és 3 iskola 126 terméket küldött be. Közülük 33 termék nyert kategória, külön, vagy nagydíjat.
Szabó József, Interpress Kft., beszerzési igazgató, a Best Print Hungary 2024 verseny zsűri elnöke
Nyomdatermékek másképp
„Könyv: olyan nyomtatott, írt, képes vagy más papírlapok gyűjteménye, amelyek be vannak kötve és általában borítóval is rendelkeznek. Periodika: olyan előre meg nem határozott időtartamra tervezett kiadvány, amely egymást követő részegységekből áll. Csomagolás: általános feladata egy termék vagy anyag befogadása és védelme.” Forrás: Wikipédia.
A Wikipédia digitális korszakunk mindent is tudó zsinórmértéke. Akkor tényleg ennyit jelentene az emberek számára egy könyv, egy magazin vagy egy termék csomagolása? Nem venném a bátorságot hogy akár pro, akár kontra általánosítsak. Nem tudom. Azt viszont nyugodt szívvel jelenthetem ki, hogy ismerek 7 embert, akinek sokkal többet. Idén hetedmagammal volt szerencsém szemrevételezni az elmúlt év legkiválóbb magyar nyomdatermékeit, azaz mi zsűrizhettük a Best Print Hungary verseny 2024-es kiírásának pályamunkáit.
Túlzás nélkül állíthatom, hogy például a könyv kategória díjazottjai messze többet „tudnak” annál, amit „írt és képes papírlapok gyűjteményétől” kapni remélhetünk.
A díjazott magazinokról sem az jutott eszünkben, hogy azok csak egy bizonyos időtartamra szólnak. Minőségüket, technikai színvonalukat tekintve akár az örökkévalóságnak is szólhatnának.
A csomagolások kétséget kizáróan megvédik a hozzájuk tartozó termékeket, de a kategória győztesei a védelmen túl óriási hozzáadott értékkel is kiegészítik azt.
A reklám és marketing kiadványok szócikket már meg sem mertem nyitni a digitális enciklopédiában, így persze azt sem tudom, hogy létezik-e egyáltalán. Azt viszont láttam, hogy a valóban néhány napos életútra ítélt nyomdatermékek között is vannak hibátlanok, kreatívok. Egyébként pedig mi mondana többet a nyomtatott kommunikáció erejéről annál, hogy az iparágunk megrendelői továbbra is hiszik, hogy a fogyasztóik drága idejének hirdetésböngészésre szánt pár másodpercét egy papíralapú termékkel lehet a leghatékonyabban kiaknázni?
Tavaly némileg csalódottan szóltam a digitális termékekről. Nem állítom, hogy idén tömegével találkoztunk a legkiválóbb digitális munkákkal. Ugyanakkor, a díjazottak épp azt az álláspontomat támasztották alá, hogy a technológia képes a hagyományos eljárások minőségével felvenni a versenyt. Az élmezőny sokkal szűkebb volt a reméltnél, de az odatartozók minden igényt kielégítettek.
A biztonsági nyomtatványok viszont semmi újat nem hoztak. A kategóriában a helyzet változatlan. A tökéletesség már majdnem elég volt egy dobogóközeli helyezéshez. Számomra továbbra is egészen elképesztő, amit innovációban, pontosságban és technológiai sokszínűségben a nevezők mindegyike magáénak tudhat. Évről-évre a kétnapos zsűrizés csúcspontja, amikor élőszóban vagy a mellékelt technológiai leírásokból megismerhetjük, hogy milyen hihetetlen tudás rejlik egy-egy termék mögött.
És a szakmai csúcspont mellett idén is eljött az érzelmi, mentális csúcs. Némi kulisszatitok, hogy mindig a junior termékek értékelését hagyjuk a zsűrizés legvégére. Miért? Mert semmi más nem tölt úgy fel és nem ad akkora adag motivációt a mindennapok munkájához, mint annak a megtapasztalása, hogy a nyomtatott kommunikációban nem csak a negyvenes, ötvenes, hatvanas, vagy idősebb korosztályok látnak értéket, hanem a tizenévesek is. Hajlamosak vagyunk elveszni a hétköznapok problémáiban. Persze tudjuk ki volt Gutenberg, tudjuk honnan jövünk, de gondolom mindenki feltette már magának azt a kérdést, hogy vajon merre tartunk? Az ifjak lelkesedését és felkészültségét látva, egyből nem tűnik olyan borúsnak szakmánk jövőképe.
Hogy mire jutottunk a mintegy 140 pályamunka átnézése után? A magam részéről arra, hogy a valóságot nem a Wikipédiában kell keresni. A BPH verseny összes résztvevője külön-külön is bizonyítja, legyenek azok kicsi, vagy nagyobb nyomdák; fiatal és még fiatalabb szakemberek; versenyzők, zsűritagok vagy kiírók, hogy a print messze több annál, mint ami a szócikkekből kiolvasható.
Best Print Hungary 2024 számokban
A versenyre 138 terméket neveztek be a cégek, az alábbi kategóriákban: egyszínes könyv, color könyv, periodika, reklám- és marketingkiadvány, csomagolóanyag, digitális termék, különleges termék, junior, biztonsági termék.
A kategória díjakon kívül különdíjak és nagydíjak is kiadásra kerültek: Zsűri Nagydíj, Papír és Nyomdaipari Műszaki Egyesület Különdíj, Nyomtatott Kommunikációért Alapítvány Különdíj, CSAOSZ Különdíj, Grafikai Nagydíj, Nyomtatási Nagydíj, Finishing Nagydíj.
A versenyre 29 cég és iskola küldte el nevezéseit: Alföldi Nyomda Zrt., ANY Biztonsági Nyomda Nyrt., Békéscsabai Szakképzési Centrum, Bigprint Hungary Kft., Centrál Dabasi Nyomda Zrt., Codex Zrt., Color Pack Zrt., Druk-ker Kft., Dürer Nyomda Kft., EDS Zrínyi Zrt., Elanders Hungary Kft., Elektroproduct Kft.-EPC Nyomda., Gelbert ECO Print Kft., Gyomai Kner Nyomda Zrt., Győri Szakképzési Centrum, Helikon Nyomda Kft., Kapitális Kft., Keskeny és Társai 2001. Kft., Marzek Kner Packaging Kft., Mediaworks Hungary Zrt., Óbudai Egyetem, Palatia Nyomda és Kiadó Kft., Pandan Kft., Pátria Nyomda Zrt., Pauker Holding Kft., Primerate Kft., Print Brokers Team Kft., Prospektus Kft., Tazo Kft./Printpix Nyomda
Ezúton is gratulálunk a díjazottaknak!
Kezdjék félretenni az elkészült, magas minőséget képviselő termékeket a 2025. évi Best Print Hungary versenyre…